Jak zwiększyć zasięgi organiczne na Instagramie? To było ostatnio najczęściej zadawane pytanie podczas czwartkowych instatipów na moim Instastory.
Odpowiedź na IG nie wyczerpała tematu, dlatego postanowiłam zebrać więcej informacji na moim blogu.
Algorytm Instagrama – od tego zacznijmy
Nie da się omawiać zasięgów na Instagramie bez wytłumaczenia jak działa jego algorytm.
Na wstępie muszę uprzedzić, że nie ma jasnej instrukcji jego funkcjonowania. Nikt z korporacji Marka Zuckerberga nie powie nam jakie działania mamy podjąć, by zwiększyć zasięgi organiczne. Dostajemy jedynie ogólne wskazówki, a reszta wynika z obserwacji.
Algorytm Instagrama, wbrew powszechnej opinii, jest naszym sprzymierzeńcem. Wyobraź sobie, że na Instagramie są miliony kont. Miliony dobrze prowadzonych, dopieszczonych a czasem bardzo popularnych profili.
Sami obserwujemy po kilkaset a czasem kilka tysięcy kont na IG. Jak trafić w tym gąszczu na informacje, które są dla nas atrakcyjne? Tu właśnie pojawia się algorytm Instagrama.
Algorytm ma na celu zbadać nasze preferencje i według nich dopasować treści, które będą dla nas interesujące.
Przykład: jesteś na etapie organizacji ślubu. Zaczynasz obserwować firmy związane z branżą ślubną. Oglądasz suknie ślubne, zaczynasz lajkować profile związane z fotografią ślubną, wchodzisz na instagramowe konta z inspiracjami. Algorytm IG zauważa Twoją aktywność w danym obszarze i zaczyna podrzucać Ci treści związane ze ślubem. Testuje, czy faktycznie jesteś nimi zainteresowany.
Zwróć uwagę, że kiedy polubisz kilka profili związanych np. z branżą modową, nagle zaczynasz widzieć więcej tego typu treści? To właśnie działanie algorytmu.
Ta wiedza jest Ci potrzebna do tego, by zrozumieć że algorytm jest Twoim sprzymierzeńcem, nie wrogiem. To on będzie dbał o jakość Twojego profilu. O treści, które powinny być dobrze dopasowane do potrzeb klienta. Algorytm z pewnością nie pozwoli Ci osiąść na laurach. A to jest tylko z korzyścią dla Ciebie, klientów i biznesu.
Co wpływa dobrze na algorytm Instagrama?
Jak wspomniałam wcześniej, nie ma dokładnych danych, które pokazują działanie algorytmu. Istnieją jednak wskazówki, które Instagram przekazał w 2018 roku i póki co, nadal są one aktualne.
- Zainteresowania – czego szukasz na Instragramie? Jakiego typu profile obserwujesz? Algorytm będzie chciał wskazać Ci te typy postów, które uzna dla Ciebie za ciekawe. Po czym stwierdzi, że to może być dla Ciebie interesujące? Po Twoich zachowaniach na Instagramie – kogo obserwujesz, jakie konta i jakie hashtagi. Jakie zdjęcia przesyłasz do znajomych a jakie zapisujesz na później. A także to z którymi kontami wchodzisz w interakcje, piszesz wiadomości, wysyłasz odpowiedzi do ankiet na Instastory, etc. Podsumowując – algorytm bada Twoje zainteresowania poprzez zachowania, by podsuwać treści interesujące dla Ciebie.
- Aktualność treści – czy dany post jest aktualny? Na Instagramie preferuje się bycie tu i teraz. Aktualne treści docierają wciąż do nas, a na to co my zobaczymy na swoim koncie, ma wpływ mnóstwo czynników. Nie tylko to, że post został dodany właśnie teraz. Ale zdecydowanie taki post ma większą szansę pojawić się na Twoim feedzie, niż ten sprzed dwóch dni.
- Relacje pomiędzy użytkownikami – czy masz bliskie relacje z kontami? Kogo oznaczasz na zdjęciach? Z kim rozmawiasz w prywatnych wiadomościach? Czy wiesz, że zobaczysz znacznie więcej postów osób, z którymi jesteś w bliższych relacjach? Co to oznacza? Skoro z kimś rozmawiasz w prywatnych wiadomościach czy oznaczasz go na zdjęciach, to już sygnał dla algorytmów, że jest Ci bliższy niż konto, które tylko obserwujesz, nie wchodząc z nim w żadne interakcje.
- Liczba kont obserwowanych – ile kont obserwujesz? Algorytm musi zbadać, które z nich warto pokazywać, by Cię zainteresować na tyle, byś został i spędzał czas w aplikacji. Dlatego jeśli obserwujesz wiele kont, algorytm musi zdecydować (z Twoją pomocą), które są ważne na tyle, by pokazywać Ci ich treści.
- Częstotliwość przebywania na Instagramie – jak często wchodzisz na Instagram? Jest różnica jeśli odwiedzasz go co godzinę a co kilka dni. W drugim przypadku algorytm musi bardziej się postarać i wyszukać takie treści, które zatrzymają Cię tu i zachęcą do częstszego i dłuższego przebywania na IG.
- Czas przebywania na Instagramie – ile godzin spędzasz na Instagramie dziennie czy tygodniowo? Podobnie jak w przypadku częstotliwości, to właśnie czas spędzony na IG ma także spore znaczenie dla algorytmów.
Zobacz, co jest ważne dla algorytmu i teraz zastanów się jak możesz tę wiedzę przekuć w działanie na swoim koncie biznesowym.
Jak działać na Instagramie by zwiększyć zasięgi?
Jeśli zrozumiesz mechanizm działania algorytmu na Instagramie, znacznie łatwiej będziesz wiedzieć jak przygotować się do planowania postów.
Co możesz zrobić, by zwiększyć zasięgi na Instagramie?
Przemyślana strategia konta
Zacznijmy od początku, czyli od strategii konta. To jest tylko kilka pytań, które musisz sobie zadać:
- Po co masz konto na Instagramie? Jaki masz cel, by tu być?
- Z czego ma być znane Twoje konto? Czym się ono wyróżnia na tle konkurencji?
- Kto jest Twoją grupą docelową? Do kogo będziesz kierować treści? Kogo zainteresuje Twój profil?
- Jakie treści chcesz przekazywać na IG? Czy będziesz uczyć, bawić, inspirować czy wszystkiego po trochu?
Musisz przemyśleć swoje konto, dopasować je do ogólnej koncepcji Twojej marki. Potem konieczny jest lifting konta, jeśli już działasz na IG. A jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z Instagramem, to zdecydowanie te kilka kroków pomoże Ci założyć profil, który będzie pasować do Ciebie i Twojej firmy.
Bez tego punktu wyjścia ciężko Ci będzie tworzyć kontent (czyli treści) na Instagramie.
Zdjęcia, które przyciągają uwagę
Od początku powstania Instagram miał być platformą, której celem było gromadzenie estetycznych zdjęć.
Zdjęcia na Instagramie mają przyciągać, zaskakiwać, zachwycać i onieśmielać. Nie bez znaczenia jest to, że do języka wchodzi słowo, że coś jest “instagramowe”, czyli “estetyczne, ładne, modne”. I takimi zdjęciami musisz się otaczać, jeśli chcesz przyciągać na swój profil followersów.
Nie wystarczy robić dobrej jakości zdjęcia, chociaż to podstawa. Trzeba tworzyć fotografie z konceptem, które wyróżnią się spośród milionów dodawanych każdego dnia na Instagramie.
- kompozycje – zdjęcia na Instagram mają być zaskakujące, onieśmielające albo po prostu ciekawe. Zobacz, ile powstało dziś już popularnych fotografii właśnie przez Instagram. Z początku kopiowali je użytkownicy IG, ale teraz przeniknęły także do zdjęć komercyjnych czy ślubnych. Jakiego typu są to zdjęcia? Np. flatlaye (zdjęcia robione z góry); zdjęcia z podróży, na których osoba stoi tyłem do obiektywu a w tle są piękne krajobrazy; zdjęcia zakochanych trzymających się za rękę, gdzie kobieta idzie przodem a mężczyzna to zdjęcie wykonuje, etc.
- kolory – filtry i presety są jednym z wyróżników kont. Jasne zdjęcia lub ciepłe, niemal brązowe presety, zalewają feedy na IG. Dzięki temu jesteśmy, czasem, w stanie powiedzieć czyje jest to zdjęcie bez patrzenia na nazwę konta.
- siatka zdjęć – uwielbiam przemyślany układ zdjęć na Instagramie. Czy wiesz, że wpływa on na podjęcie decyzji czy zostać u Ciebie na koncie czy iść dalej? To, zaraz po bio, najważniejszy punkt Twojego IG.
Treść, która zatrzymuje na dłużej
Zdjęcia przyciągają uwagę, ale to co piszesz pod nimi ma ogromne znaczenie.
Skończyły się czasy, gdy ładne zdjęcie wystarcza. Teraz trzeba powalczyć o followersów także jakością treści. Ale co to znaczy?
Twój profil na Instagramie powinien być spójny z Twoją strategią. A ta odpowiada za to, co znajdzie się w treściach.
- Treść dobrana do grupy docelowej, czyli tworzenie treści, która jest potrzebna Twoim followersom
- Tematyka, która uczy, bawi, pociesza, daje nadzieję, etc. Podsumowując – tematyka dopasowana do tego, czego potrzebuje Twoja grupa docelowa.
- Wygląd treści, czyli to jak będziesz przedstawiać wpisy. Czy wiesz, że to jak tekst wygląda, jak go prezentujesz, ma ogromne znaczenie czy ktoś go przeczyta? Pomyśl o tym. Ważne, by ilość tekstu nie przygniatała czytelnika. Oddziel tekst akapitami, wyróżnij część właściwą od części z hashtagami, np. poziomą kreską.
Dbaj o jakość swoich profili. Dostarczaj wartościowych treści, które odpowiadają na potrzeby czy problemy followersów.
Hashtagi, które są dobrze dobrane
Hashtagi działają, jeśli pozna się ich mechanizm. O tym zapewne kiedyś będę jeszcze pisała, a teraz tylko chcę zaznaczyć, że musisz o nich pamiętać tworząc post.
Hashtagi pozwalają skategoryzować treści, dopasować je do odpowiednich tematów.
Jakich hashtagów używać?
- odpowiednich dla Twojej grupy docelowej,
- dopasowanych do zdjęcia i treści, które zamieszczasz,
- dobranych wielkością do konta,
- uwaga na zbanowane hashtagi!
Systematyczność czyli przewidywalność
Tylko systematyczne dodawanie treści pozwala poznać Twoje konto jako solidne. Algorytm przez takie działanie odczytuje, że wkładasz pracę w swoje konto.
Przykład
Z algorytmem, w przypadku systematyczności, jest trochę jak z dietą i organizmem. Jeśli jesz nieregularnie, to nie masz szans schudnąć. Organizm nie wie kiedy dostanie kolejny posiłek i dlatego magazynuje energię na zapas. Dokładnie takie zasady działają na Instagramie. Jeśli algorytm widzi, że jesteś mało aktywny na koncie, dodajesz treści nieregularnie, to nie wie czego się po Tobie spodziewać. Czy warto pokazywać Cię innym, skoro jesteś tak nieprzewidywalny?
Co robić, by systematycznie dodawać treści?
- stwórz plan treści i koncepcję relacji na Instastory,
- publikuj treści kilka razy w tygodniu (w przypadku nowego konta 1xdziennie, przy koncie już działającym dłużej można te treści dodawać rzadziej, np. 3x w tygodniu),
- sprawdzaj statystyki, by wiedzieć kiedy publikować.
Aktywność na koncie
W prowadzeniu konta na Instagramie ważne jest, by nie tylko dodawać treści, ale by uczestniczyć w instagramowym życiu. Algorytm doskonale wie, czy jesteś obecny czy tylko bywasz na Instagramie.
- dodawaj treści w różnych formatach (zdjęcia, karuzelę, wideo, grafikę),
- publikuj Instastory, korzystaj z różnych form urozmaicania slajdów, np. pytania, GIF-y, naklejki, etc.
- odpowiadaj na komentarze,
- odwiedzaj inne konta, lakuj treści, dodawaj komentarze do zdjęć, etc.,
- zachęcaj do dyskusji i sam w niej uczestnicz,
- twórz filmy na IG TV,
- urządzaj live’y.
WAŻNE!
Bardzo istotny jest czas tuż przed i po opublikowaniu treści na Instagramie:
Przed opublikowaniem treści na Instagramie zacznij być aktywny na innych kontach – polub nowe zdjęcia, skomentuj zdjęcie pełnym zdaniem (liczą się dłuższe wypowiedzi a nie tylko same ikonki czy tekst “super”, bo takie komentarze przypominają treści wstawiane przez boty). Najlepiej 10-15 minut przed publikacją zacznij już swoją aktywność.
Po opublikowaniu treści bądź czujny – sprawdzaj czy ktoś skomentował zdjęcie a jeśli tak, to odpowiedz na komentarz. Polecam wchodzić w dyskusję, dopytywać a nie tylko wrzucić samo “dziękuję”. Po opublikowaniu treści jestem mniej więcej godzinę czujna – odpowiadam na wiadomości, wchodzę na inne konta. Przeznaczam ten czas na bycie aktywną.
Podsumowując – jeśli wiesz, że będziesz zamieszczać post o 19.00, już 18.45/18.50 wejdź na Instagram, zacznij wchodzić na inne konta, lajkować i komentować wpisy i bądź aktywny do około 20.00. W tym czasie możesz szukać nowych interesujących kont, odpowiedzieć na komentarze z całego dnia, odpowiedzieć na wiadomości, które przyszły na DM (Direct Message – wiadomość prywatna). Dla mnie jest to czas, który wykorzystuję na pracę na Instagramie.
Zaangażowanie
Algorytm po zamieszczeniu wpisu bada reakcje na Twój post:
- jak długo ktoś czyta Twój wpis,
- czy wstawia komentarze do treści,
- a czy Ty odpowiadasz na te komentarze,
- czy wpis jest przez użytkowników zapisywany na później,
- a czy post udostępniają u siebie na Instastory,
- czy post przesyłają do innych użytkowników Instagrama.
To wszystko po to, by sprawdzić czy treści, które publikujesz, są na tyle interesujące, by podać je dalej. Jeśli tak – Twój post warty jest pokazania reszcie osób, które może zainteresować jego tematyka.
Statystyki prawdę Ci powiedzą
Na koniec zostawiłam coś, co uważam za absolutnie najważniejsze działanie na instagramowym koncie – sprawdzanie statystyk.
Statystyki to nic innego, jak sprawdzenie zarówno tego, kto Cię obserwuje, w jakich godzinach i dniach jak i które treści trafiają do odbiorców.
Jeśli chcesz poznać tę tajemną wiedzę – musisz mieć konto twórcy lub konto firmowe.
Na koniec dobra wiadomość
Praca popłaca. Instagram marki to nie jest konto do zabawy. To jest jedna z platform łącząca Cię z potencjalnymi klientami. Im szybciej zrozumiesz, że za tą zabawą kryje się prawdziwy marketing, tym szybciej weźmiesz się do roboty. A jest nad czym popracować ;).
I co dalej?
Instagram Cię przeraża? Nie wiesz od czego zacząć? Doskonale to rozumiem, też przez to przechodziłam.
Zapoznaj się z artykułem, w którym opisuję od kogo czerpię wiedzę o Instagramie i które profile, moim zdaniem, warto obserwować:
Zapraszam Cię do mnie na indywidualne szkolenie on-line, a jeśli w końcu wszystko wróci do normy, to na szkolenie indywidualne gdzieś przy dobrej kawie w Kielcach.
Mogę także zrobić audyt Twojego profilu i powiem Ci co trzeba w nim zmienić.
PS 2
Zapraszam do siebie na Instagram: