Jak działać na Instagramie? Wiecie ile razy słyszę to pytanie? Odpowiedź nie jest taka prosta. Czynników, które wpływają na to jak powinien wyglądać Twój Instagram, jest wiele. Jak je poznać? Najlepiej uczyć się od najlepszych.

Jako wielka zwolenniczka Instagrama wiem, że ten serwis, chociaż z pozoru bardzo prosty, wymaga czasu i umiejętności, by móc go dobrze wykorzystać. Gdzie szukać wiedzy o Instagramie? Kto tę wiedzę przekazuje najlepiej?

Zapraszam na mój subiektywny wybór osób i profili, które warto dodać do ulubionych.

Skąd czerpać informacje o Instagramie?

Jak grzyby po deszczu wyrastają teraz specjaliści od mediów społecznościowych. Jedni przekazują nam wiedzę, która powielana jest we wszystkich kanałach, ale są i tacy, którzy wynajdują smaczki i dzielą się nimi na swoich kontach.

Znajdziecie tu nazwiska znane i te, które sądzę, że znane będą.

Pokażę Wam kogo sama obserwuję, kogo odkryłam, od kogo się uczę i kogo polecam innym.

Jeśli chcesz zwiększyć swoją wiedzę o Instagramie – musisz poznać te nazwiska.

Od kogo uczyć się Instagrama?

InstacademyJoanna Banaszewska

e-book Joanny Banaszewskiej o Instagramie

Ten kto mnie zna to wie, że odkąd odkryłam na Instagramie Joannę Banaszewską, odkryłam też zupełnie inne podejście do Instagrama.

Ta dziewczyna pokazuje na luzie i bez zadęcia w jaki sposób wypromować swoją markę na Insta. A co więcej – jak robić to organicznie (bez reklam) i w sposób legalny (bez kupowania botów i followersów). Takie podejście jest mi bardzo bliskie, bo ja od dawna szukam sposób na organiczne działania w mediach.

Nie będę się rozpisywać za dużo o Asi, bo już kilka słów na temat jej pierwszego e-booka możecie znaleźć w artykule:

Książka o Instagramie – czy jest potrzebna?

Asia stworzyła miejsca i produkty, które ułatwiają życie instagramowego twórcy:

  • Blog Insacademy.pl i jbanaszewska.com i porady dotyczące Instagrama, nowości i nowinki z tym związane i sklep z produktami przydatnymi do działania na Instagramie.
  • Instagramowe konto Asi @jbanaszewska, na którym dzieli się typami i spostrzeżeniami dotyczącymi funkcjonowania na Insta.
  • Konto @instacademy_ także warto obejrzeć- znajdziecie tam m.in. audyty profili, nowinki i nowości ze świata Instagrama.
  • Podręczniki do nauki Instagrama:
    • 1. Instagram Handbook czyli podstawy działania na Instagramie, polecam go nie tylko początkującym, ale nawet średniozaawansowanym. Sama sięgnęłam po niego sądząc, że wiem dużo. Okazało się, że po pierwszych kilku minutach czytania siedziałam już na telefonie i poprawiałam błędy lub sprawdzałam pokazane w książce tipy. To podręcznik, który uczy jak założyć konto, jak je rozhulać i jak go nie stracić.
    • 2. Instagram Editing czyli wszystko o aplikacjach do prowadzenia konta, edycji zdjęć i tworzeniu kontentu we własnym stylu.
    • 3. Instaikony czyli krótki poradnik jak wykorzystać relacje plus zestaw ikon, które możecie wykorzystać do przypiętych story, by je upiększyć.
    • 4. Instagram Hashtags – wiedza, bez której trudno działać na Instagramie. Hashtagi to zmora dla jednych, a dla Asi temat, którym dzieli się, by inni mogli lepiej zrozumieć ich działanie. Tajemna wiedza odczarowana.
    • 5.Instagram Stories – to zbiór rad dotyczących działaniach głównie na Instastory, na IGTV, o prowadzeniu live’ów, etc. Każdy, kto chce obecnie rozhulać swój Instagram musi nagrywać story. Asia podpowiada jak to zrobić.
  • Produkty, które znajdziecie w sklepie Instacademy:
    • Instagram Elementszbiór instagramowych naklejek, które pomagają w estetycznym tworzeniu treści na Instastory
    • Presety czyli profile kolorystyczne, które niejednokrotnie są wizytówką kont na Instagramie.

ElajzaEliza Wydrych-Strzelecka

e-book na tablecie Fasho Study Book Elajza

Eliza przeszła długą drogę od blogerki modowej, przez influencerkę aż do tego, co robi dziś. Obecnie dzieli się swoją wiedzą jak ta droga przebiegała, od momentu sprzedaży produktów innych marek, po stworzenie własnej marki osobistej. I jak się okazuje, to właśnie największy sukces tkwi w działaniach w mediach społecznościowych zgodnie ze swoim sumieniem, rzetelnie i szczerze wobec społeczności. Czyli tak jak lubię. Dlatego Eliza znalazła się w moim rankingu polecanych osób, od których warto uczyć się prowadzenia kanału na Instagramie.

Eliza jest specjalistką od wydawania e-booków, wydawała nawet e-book o wydawaniu e-booków. To jej główny produkt – wiedza, którą dzieli się z innymi.

To, co polecam, to w szczególności:

  • Fash Study Book – e-book o hashtagach – to nie jest zwykły e-book, w którym dowiecie się czym są hashtagi i jak ich używać. Eliza przez rok badała kilka różnych kont twórców, by sprawdzić mechanizm funkcjonowania hashtagów. Wszystkie wnioski znajdziecie w e-booku. Eliza pokazuje jak dobierać hashtagi wedle wielkości konta, jak znaleźć te, które zwiększą ruch na Twoim profilu i czego absolutnie nie robić, bo można sobie tylko zaszkodzić.
  • Katalog hashtagów – o ile e-book o hashtagach to pozycja obowiązkowa dla tych, którzy próbują rozwikłać zagadkę działania hashtagów, to już katalog to dodatek. Uprzedzam, podobnie jak twórczyni katalogów hashtagów, by nie kupować go bez e-booka o hashtagach. Sam zbiór niewiele nam da, jeśli nie będziemy wiedzieć jak go używać. Z pewnością dla początkującego twórcy zbiór takich hashtagów pozwoli zrozumieć jak ich szukać, jak dobierać i katalogować. Można wybrać z wielu zestawów, np. ślub, podróże, jedzenie, moda, handmade lub bardziej precyzyjne zbiory np. Polska, Portugalia, Cypr, etc.

AlabasterfoxAdrianna Zielińska

Jak wejdziecie na konto Adrianny, to od razu będziecie wiedzieć skąd u niej wiedza na temat Instagrama. Piękny profil, pełen dopasowanych zdjęć o charakterystycznej pastelowej barwie. Do tego zaangażowana społeczność, która z zapałem śledzi poranki z Adrianną lub jej wycieczki do najdalszych zakątków świata.

Adrianna to praktyk prowadzenia Instagrama. Stworzyła e-book “Instagram. Projekt: influencer”, w którym dzieli się konkretnymi radami jak działać, by mieć zaangażowaną społeczność. Co robić, by zrozumieć algorytm Instagrama. Czym są hashtagi i co one nam dają.

U Adrianny znajdziecie konkrety, dlatego tę pozycję proponuję już bardziej zaawansowanym twórcom. Najlepiej tym, którzy już mają swoje konto, ale coś im nie działa lub szukają jak zdobyć nowych followersów i przekształcić ich w zaangażowanych obserwatorów.

Wild RocksOla Foryś

Marzeniem niejednego twórcy na Instagramie jest idealna siatka zdjęć. U Oli znajdziecie właśnie taką. Jestem zachwycona konsekwencją działania, pomysłowością i tym, że nie jest to absolutnie nudne.

Ola nie tylko pokazuje jak robić piękne zdjęcia i układać je w konsekwentnie estetyczną całość. Znajdziecie u niej masę porad dotyczących Instagrama.

  • Blog Wild Rocks – na blogu zmieszczonych jest mnóstwo poradnikowych artykułów, od bardzo podstawowych tematów typu jakie aplikacje do obrabiania zdjęć poleca Ola, po porady jak zacząć zarabiać na Instagramie
  • Konto na Instagramie @wild.rocks – jej “Korki z Insta” to złoto. Mnóstwo krótkich rad co zrobić, by konto wyglądało i działało lepiej. To właśnie te lekcje zapoczątkowały wydanie e-booków.
  • E-booki “Korki z Insta. 24 praktyczne lekcje, jak skutecznie rozwijać się na Instagramie” i “Korki z Insta 2. 12 praktycznych lekcji, jak skutecznie rozwijać się na Instagramie”. Mnóstwo praktycznych rad, zarówno dla nowych użytkowników, ale i bardziej zaangażowanych twórców. Znajdziecie tu rady jak zrobić twórczy i estetyczny flatlay aż po wiedzę gdzie i jak obrobić zdjęcia, jakich trików użyć, by post dotarł do większej liczby osób.

Marta Kaczmarski

e-book Marta Kaczmarski

Instagram instruktor – tak sama siebie nazywa. Pełna energii, we właściwy sobie sposób przekazuję wiedzę jak działać na Insta.

  • Szkolenia on-line – u Marty znajdziecie płatne szkolenia on-line. Macie do wyboru kilka modułów – lekcje o hashtagach, szkolenie jak rozruszać Instagram, który utknął w martwym punkcie czy tworzenie filmów wideo na Instagramie.
  • Blog – znajdziecie tu dosłownie kilka artykułów – znacznie więcej treści znajduje się na instagramowym koncie.
  • Konto na Instagramie – znajdziecie tu zarówno live’y, filmy na IGTv jak i posty z poradami jak działać na Insta.

Marta KrasnodębskaHakerki Sukcesu

e-book hakerki sukcesu

Marta Krasnodębska pomaga kobietom odnieść sukces w biznesie on-line.

Marta stworzyła wiele miejsc w sieci, gdzie każda z nas może nauczyć się podstaw działania w świecie on-line:

  • Grupy na Facebooku pękają w szwach od chętnych uczenia się strategii biznesowych, np. grupa Hakerki Sukcesu
  • Blog pełen jest wiedzy dostępnej bezpłatnie.
  • Jej wyzwania przyciągają tysiące chętnych.

Marta wydała także e-book o Instagramie “Jak zachwycić swoją marką na Instagramie?”. Nie jest to nowa pozycja, bo wyszła już w 2019 roku. Jestem jej bardzo ciekawa, bo niedawno odkryłam, że jeszcze nie mam tej pozycji u siebie.

Obecnie, dzięki pomocy samej Marty, mam już e-booka w swoich zbiorach i czekam, aż się do niego zabiorę. To się nazywa dbanie o klienta  – wyobraźcie sobie, że nie byłam w stanie zapłacić za e-booka. Miałam go w koszyku, ale z jakichś powodów, nie mogłam go kupić. Przeczytała o tym Marta i pomogła mi, wygenerowała jakiś inny link, który zadziałał. I tak właśnie stałam się posiadaczką tego e-booka.

Magda Bek – lekko o mediach społecznościowych

Magdę Bek obserwuję od dawna i polecam każdemu, kto chce dowiedzieć się jak działać w mediach społecznościowych.

Wiele darmowych narzędzi Magdy pomogło mi w uporządkowaniu profili, np. darmowy audyt, czyli lista, która krok po kroku pozwala ocenić poszczególne elementy konta na Facebooku czy Instagramie.

Magda dzieli się wiedzą, ale robi to w sposób bardzo przystępny dla każdego, szczególnie początkującego użytkownika. Polecam!

Konta, które warto obserwować

Pośród wielu milionów kont na Instagramie są też takie, które dają dużo świetnej treści. Pokażę Wam kilka moich odkryć z ostatnich tygodni.

Natitoworld – Social media Natalia

Piękna kobieta, która dzieli się wiedzą o działaniu na Instagramie zdobytą na wielotysięcznym koncie.

Zobaczycie przykłady zachwycających karuzel, spójnego kontentu i wszechobecny modny kolor ziemi.

Niedawno miał premierę także e-book o Instagramie “Instabook”, którego jeszcze nie zdążyłam przeczytać, ale mam już go u siebie.

Maryanne – rozwój osobisty i social media

Konto, które dopiero raczkuje, ale robi to dobrze. Znajdziecie tu samą esencję wiedzy jak działać na Insta podaną w bardzo estetyczny sposób. Zapisywanie tych ładnych i pełnych wiedzy plansz z pewnością pomoże Wam utrwalić wiedzę.

Tojarafi – Ekspert instakaruzel

Jak napisał tak jest. Genialnie przemyślane konto pełne wiedzy. Nie będę się rozpisywać – musicie sprawdzić sami.

Tojadamiano – Maestro budowania Instagrama

Młode konto, duże doświadczenie w marketingu. Kilka karuzel i wiem więcej o Insta niż na niejednym koncie z tysiącami followersów. Warto obserwować.

Socjomaniaczka

Maniaczka Instagrama, członkini gangu Oli Buczyńskiej. Dowiecie się u niej jak dobrać hashtagi i zrobić ciekawe relacje. Dodałam do obserwowanych, bo oprócz samych porad, znajdziecie tu też trochę lifestylu.

Migatomedia – Zofia – Social Media Expert

Krótkie rady o działaniu nie tylko w mediach społecznościowych, ale i w sieci w ogóle. Warto obserwować, bo znajdziecie tu sporo przydatnych treści.


P O D S U M O W A N I E

Mam nadzieję, że moja lista osób, które według mnie warto obserwować i uczyć się od nich Instagrama przyda się do tworzenia Twojego biznesu.

Chętnie poznam także Twoją listę – napisz mi, kto Cię inspiruje i kogo powinnam jeszcze do tej listy dopisać.


7 Komentarzy

KaśKa · 9 kwietnia 2020 o 13:28

Świetny artykuł! Znalazłam nowe konta na insta. Zaraz biegnę kliknąć follow 😁👌

    mariawawrzykowska · 9 kwietnia 2020 o 19:02

    Dziękuję. Dopisałabyś kogoś do tej listy?

Beata · 14 kwietnia 2020 o 16:40

Dziękuję za wpis, instagram to dla mnie czarna magia, która kusi, ale nie wiem, czy się za to brać, jeśli moja działalność jest bardziej facebookowa (tak mnie znajdują lokalni klienci). Może poleci Pani analogiczne źródła wiedzy o facebooku?

    mariawawrzykowska · 15 kwietnia 2020 o 10:34

    Mam nadzieję, że właśnie tym wpisem przekona się Pani, że Instagram może również przysporzyć klientów. Oczywiście nie znam branży, w której Pani działa, Pani grupy docelowej, ale jest całkiem sporo branż, które mogą zdobywać klientów na Instagramie. Prowadzę dwie firmy i każda z nich pozyskuje klientów zarówno na Instagramie jak i na Facebooku. Warto przeanalizować głównych użytkowników Instagrama i sprawdzić, czy są tam Pani kliencie (głównie na Instagramie działają kobiety w wieku od 18-24 lat i od 24-35).

    Jeśli chodzi o działania na Facebooku jest sporo osób, które mogę polecić do obserwowania i uczenia się od nich:
    – Joanna Ceplin
    – Magdalena Bek
    – Dawid Bagiński
    – Artur Jabłoński

    Wydawnictwo Pani Swojego Czasu opublikowało właśnie najnowszy e-book “Jak nie bać się reklamy na Facebooku” i “Jak zbudować zaangażowaną społeczność”. Jeszcze wprawdzie ich nie przeglądałam, ale jak do tej pory żadne materiały od Oli Budzyńskiej mnie nie rozczarowały, więc polecam w ciemno.

    Natchnęła mnie Pani do stworzenia wpisu od kogo warto uczyć się Facebooka, chociaż nie ukrywam, że ja akurat jestem fanką Instagrama.

    Powodzenia,

    Maria Wawrzykowska

Joanna Ceplin · 20 kwietnia 2020 o 07:29

Maria dziękuję za pamięć! Polecam mój blog, znajdziesz tam oprócz wiedzy na temat FB również sporo wpisów o IG. Pięknego dnia 🙂

    mariawawrzykowska · 20 kwietnia 2020 o 13:28

    Dziękuję za przypomnienie, że przecież faktycznie na Twoim blogu można znaleźć także treści dotyczące Instagrama. Kojarzę Cię głównie z Facebookiem i stąd to przeoczenie. Pozdrawiam 🙂

Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie? - Projekt Słowo · 22 kwietnia 2020 o 17:01

[…] Jak działać na Instagramie – od kogo się uczyć? […]

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.