Co robić w czasie pandemii? Czy wypada pokazać mi to zdjęcie na Insta? A co pod nim napisać? Czy ominąć temat koronawirusa, czy jednak pisać o nim w swoich postach na Facebooku czy Instagramie?

Koronawirus – mówić o nim czy nie?

Czy spotkaliście się z takimi pytaniami? Czy mieliście podobne dylematy? Ja także. Z każdym dniem, gdy śledziłam marcowe doniesienia o szerzącej się epidemii, rosło nie tylko moje przerażenie. Zastanawiałam się, co dalej robić z moimi działaniami. Wiadomo było jedno – z pewnością należy zmienić strategię… Ale na jaką?

Można było pójść w dwie strony – udawać, że się nic nie stało, albo jednak wspomnieć, że za naszą marką siedzi człowiek i wie, co dzieje się na świecie. Która według mnie droga jest słuszna? Oczywiście, ta druga.

Jestem zwolenniczką szczerości w prowadzeniu swojej firmy. Może jest to łatwiejsze, bo jest to mikroprzedsiębiorstwo i z takimi klientami też mam najczęściej do czynienia. Wybrałam zatem drogę przemycania informacji o koronawirusie w swoich przekazach i tak też doradzałam klientom.

Nie da się uciec od tego tematu. Dodawanie postów jakby nigdy nic, bez chociażby wzmianki na temat obecnej sytuacji, może zostać odebrane jako lekceważenie. A przecież nie o to nam chodzi, by kogoś prowokować, denerwować lub wychodzić na ignoranta. Szczególnie w takiej sytuacji, jaką mamy obecnie.

Nikt nie jest przygotowany na pandemię. Nie ma listy działań, co trzeba zrobić, co mówić i kiedy. Dlatego powiem Wam co sama zrobiłam, co mnie zachwyciło, co zrobiła branża ślubna i które działania polecam i Wam.

Jak działać w mediach społecznościowych w czasach pandemii

Pracuję w branży ślubnej, wielu moich klientów także. Branża ślubna, jak większość firm na rynku, została dotknięta kryzysem.

Wizja odwołanych wesel, zmiany terminów, przekładania i czarny scenariusz braku przychodów przez kolejne miesiące sprawił, że wszyscy czują się w tej sytuacji źle.

Do tego wyobraźcie sobie klienta – parę młodą, zestresowanego, zagubionego i pełnego obaw o przyszłość.

Co zatem można zrobić?

Dla nas (dla mnie i mojego Karola) było oczywiste, że musimy nieść pozytywny przekaz. Należy pokazać, że my, jako usługodawcy, zrobimy wszystko, by pomóc klientowi przejść przez ten trudny czas. Na szczęście większość osób z branży ślubnej pomyślała podobnie.

Jak u mnie wyglądał przekaz?

Nadszedł dzień publikacji i wiedziałam, że nic, co przygotowałam, nie nada się w obecnej sytuacji. Napisałam więc to, co czułam:

Zrzut ekranu https://www.facebook.com/WawrzykowskiPhotography/

Chciałam zaznaczyć, że ten temat także jest bliski mnie i mężowi. Tak czułam i tak działałam. Tych kilka słów sprawiło, że kolejne wpisy były już tylko delikatnym odniesieniem się do obecnej sytuacji:

Każdy kolejny wpis zaznaczał obecną sytuację, ale już nie tak dosłownie.

Stworzyłam także artykuł “Zimowy ślub – plusy i minusy zimowego wesela”. Opisałam zalety i wady zimowych przyjęć ślubnych, ułatwiając parom podjęcie decyzji o przeniesieniu wesela na sezon zimowy.

Te działania to tylko oczywiście wycinek wszystkiego, co działo się w marcu w moich mediach społecznościowych. Głównym założeniem było uspokojenie par młodych, pozytywny przekaz, pokazanie im, że działamy, mamy się dobrze i czekamy na ich wesela. Chcieliśmy dać im znać, że mamy już opracowane terminy zastępcze na ich śluby i służymy pomocą w doradzeniu, co dalej powinni robić. Efekt? Zamierzony :).

Konkretne działania marek z branży ślubnej

Poniżej pokażę Wam kilka akcji i działań, które, moim zdaniem, mocno przyczyniają się do opanowania tego całego chaosu. Pokażę także konkretne przykłady, jak według mnie można wykorzystać obecną sytuację, by nieść dobry przekaz także o swojej firmie.

Polskie Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych

Stowarzyszenie zrzeszające wedding plannerów z całej Polski stworzyło film, który moim zdaniem, powinna obejrzeć każda para młoda w tym kraju! Skoro najwięksi znawcy tematu organizacji wesel, czyli konsultanci ślubni, pokazują, że będzie dobrze, to coś w tym jest! Mocno uspokajający przekaz.

Koniecznie zobaczcie, jak wykorzystano tutaj obecny trend tworzenia filmów w oparciu o nagrania w duchu #zostanwdomu. Brawo!

Pojedyncze działania konsultantów ślubnych także są warte pokazania.

Agencja ślubna Czary Marry

Ola i Kasia, konsultantki ślubne, które od jakiegoś czasu tworzą podkast “Hey Wedding”, tym razem zaprosiły do rozmowy radczynię prawną z bloga Ślubne Potyczki Prawne, by porozmawiać o wszystkich wątpliwościach związanych ze ślubami w dobie koronawirusa. Znajdzie się tu bardzo gorący temat oddawania zaliczek i zadatków i wszelkie kwestie prawne związane z obecną sytuacją.

To jest przykład pokazywania parom młodym ich praw, uspokajania ich i dostarczania rzetelnych informacji.

Brawo dziewczyny!

Agencja ślubna Spinki

Dziewczyny od samego początku dają informacje na blogu co się dzieje w ślubnym świecie w obecnej sytuacji. Uruchomiły także specjalną ofertę S.O.S. by pomóc w przeniesieniu wesel. To jest przykład dopasowania oferty do bieżących potrzeb klientów. Super!

Wedding Alchemy by Valentina

Konsultantka ślubna Valentina, wspólnie z portalem ślubnym Wesele z klasą, zorganizowała sesję Q&A na swoim Instastory. Pary wysyłały zapytania na adres e-mailowy Valentina, a ta – odpowiadała na nie na swoim Instagramie.

Każda odpowiedź to rzetelna wiedza, która niesie konkretne informacje dla par, co mają dalej robić.

To jest właśnie idealny czas, by działać, by wyjść do klientów, by pokazywać, że macie wiedzę i chcecie się nią dzielić. Brawo Valentina!

Blog Ślubne Potyczki Prawne

Rzeczowo o prawie i ślubach, a w dobie koronawirusa ten temat jest szczególnie ważny. Wszystkie kwestie są aktualizowane, co zwiększa wiarygodność bloga. Sama zaglądam do niego, gdy mam wątpliwości. Tak właśnie powinno się dzisiaj działać w branży – pokazywać rzetelne informacje.

#ZmienTerminNieOdwoluj

Przyznam, że nie mam pojęcia kto ten termin wprowadził na rynek ślubny. Czy hashtag ten wywodzi się z branży turystycznej, a branża ślubna to podchwyciła. Nie wiem. Wiem jedno – w pewnym momencie Instagram ślubny zjednoczył się pod tym hasłem i nadal hasło to widać na wielu kontach. I dobrze.

Wspieranie takich działań jest potrzebne. Należy pokazywać, jak można działać, by wyjść z danej sytuacji z jak największą korzyścią dla obu stron. Jestem za każdą akcją, która niesie za sobą pozytywną treść.

#WspieramBranżęŚlubną

To kolejny hashtag, który krąży po Instagramie. Jego inicjatorka, konsultantka ślubna Katarzyna Michalska z agencji KM Wedding Planner, opublikowała go wraz z grafiką, która nadal krąży pośród postów branży ślubnej.

#WspieramDobrymSłowem

Pod tym hashtagiem kryje się inicjatywa Dj Jegomościa. Ów Jegomość postanowił stworzyć inicjatywę, która wesprze firmy. Chodzi o wsparcie przedsiębiorstw, które w dobie kryzysu można wesprzeć… dobrym słowem. Takim w postaci opinii na Facebooku, w Google’ach czy w każdym innym miejscu. Kolejna pozytywna akcja, którem mówię “tak”.

Oczywiście nie jestem w stanie pokazać Wam tych wszystkich działań, które warte są uwagi. Mnóstwo osób z branży wspiera pary młodej, organizuje live’y, zupełnie bezkosztowo udziela porad w zakresie organizacji ślubu, etc.

Jeśli jednak znacie kogoś, kto w tym czasie dobrze komunikuje się ze swoją społecznością, dajcie mi znać. Z przyjemnością obserwuję jak branża ślubna zjednoczyła się, by pomagać i swoim parom i sobie nawzajem.

To jest bardzo budujące i przynosi nadzieję, że kiedy to wszystko się skończy i wrócimy do normy, to jeszcze lepiej będzie się działać w branży ślubnej i nie tylko.

Pozdrawiam,

Marysia